FINN.NO PLATTFORMSTJENESTE

Hei, I dette blogginnlegget skal jeg skrive om en plattformtjeneste som jeg synes er veldig nødvendig og kjent i Norge. Først starter jeg med å forklare hva en plattformtjeneste er, jeg skal også forklare hvordan denne plattformen fungerer, hvem er deres aktører er og hva kan denne plattformen gjøre for å senke transaksjonskostnader. Jeg har valgt en plattformtjeneste som jeg selv bruker mye av og synes er veldig nyttig og spennende, som er finn.no. En plattformtjeneste er en teknisk løsning løsning/forretningsmodell hvor man har muligheten til å skape forskjellige nettsamfunn og markedet, og samle inn data.

Bildet: Finn.no

Hva er finn.no?

Finn.no er en gratis digital plattform som gjør det mulig å kjøpe og selge tjeneste på nettet for både privatkunder og bedrifter. Finn.no er et selskap som eies av det norske medieselskapet Schibsted som ble lansert i året 2000. Finn.no funker akkurat som verdenskjent plattformen eBay. Forbrukere kan annonsere varer de ønsker og selge, samtidig kan de søke etter varer de ønsker å kjøpe. Finn.no er en plattform på internett som gjør det mulig hvor kjøpere og selgere kommer i kontakt med hverandre for å gjennomføre en handel som dekker både kjøperens og selgerens behov. Annonser kan være alt i fra stol til et hus. Finn.no er nå en av Norges største tjenesteytende digitale plattformer.

Hvem er aktører?

Finn.no er en plattform som benyttes av både privatpersoner og bedrifter fra hele landet, det er forbrukere som meg og deg. På finn.no kan de være tilfeller for det er bedrifter som etterlyser ansatte for en jobbstilling, så aktørene til finn har forskjellige behov de vil få dekket. Bedrifter bruker finn.no fordi de vet at det er der alle går først for å finne tjenester og produkter, som gjør at bedrifter legger ut sine annonser. Finn.no blir brukt etter ulike behov, hvis en trenger sofa til boligen kan søke det, hvis en trenger bil til ulike priser, merker eller års-modell har man mulighet til det. Så det er mange forskjellige aktører som er på finn etter deres behov.

Hvordan kan Finn senke transaksjonskostnader?

Transaksjonskostnader er de ressursene vi benytter oss av og tiden vi legger i det til å finne frem et produkt eller en tjeneste vi ønsker å kjøpe. På finn.no bestemmer man selv på prissettingen for produktet, og kontakter kjøperen dirkete via deres chatt. En viktig aspekt på finn.no er at brukerne kan se hva som er tilgjengelig i markedet basert fra deres egen behov. Dette gjør at selgeren slipper å bruke penger på å skaffe seg en «selger». Som nevnt det er helt gratis for alle å legge ut annonser på finn, det er derfor er det lettere og billigere å markedsføre på finn.no. Så at det er gratis for oss forbrukere å legge ut ting til salgs, gjør at transaksjonskostnadene minkes.

Når man klikker inn på finn.no, ser du en sider med flere ulike valg. På forsiden ser du søkefelt som tilpasser søket ditt etter det du ser etter. For eksempel er du på jakt etter en ny bil, trykker du på bil og næring. Videre ser brukeren muligheten til å filtrere søkene etter ønskene på dypere nivå, for eksempel hvilken bil merke, årstall, pris man ser etter.  

Bildet er hentet fra finn.no

Finn.no er et veldig populært digital marked som mange av Norges befolkning bruker hverdag. Finn blir ikke bare brukt for å kjøpe eller selge produkter, det er også en arena for jobbsøkere, bedrifter som trenger ansatte og det er alt fra små jobber til store jobber.

Kilder:                                                                               

https://no.wikipedia.org/wiki/Finn.no

https://www.ntnu.no/ansatte/arne.krokan

Forelesning med Krokan

https://www.finn.no/

1 kommentar

  1. Det er veldig mye bra i dette innlegg, Amninder!

    Jeg skulle gjerne sett at det var noe dypere faglig, med mer refleksjon rundt både delingsøkonomi/plattformtjenester og transaksjonskostnader. Du startet bra med transaksjonskostnader, men det stoppet opp litt fort.

    Husk også hvor viktig det er å referere til kilder i løpende tekst når du definerer begreper eller kommer med påstander. Du kunne også her tydeliggjort mer når du snakket om plattformtjenester, og kildet til dette. Hvis du også hadde hatt med flere bilder her, så ville dette økt kvaliteten på innlegget 🙂

    Godt utgangspunkt!

Legg igjen en kommentar til Nina Magnussen Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *