Hvordan påvirker filterbobler og ekkokammer oss?

Hei, I dette blogginnlegget skal jeg skrive om hva filterbobler og ekkokamre er, hvordan de oppstår og hva er konsekvenser av disse fenomener.

Fra dig2100.no

Hva er egentlig en filterbobler?

En filterboble er en systematisk og individuelt tilpasset avgrensing av informasjon og opplevelser på internett som kan føre til ensretting hos enkeltbrukere eller grupper. Det er i hovedsak algoritmer som bestemmer hvilken informasjon som vises for deg. Lettere forklart er det at man får bare den informasjonen som er tilrettelagt for deg. Så filterboble bestemmer akkurat hva du skal bli presentert på nettet. Hvordan digitale plattformer bruker algoritmer til å finne frem til akkurat hva som kan passe for deg er sykt, Youtube bruker dette til å anbefale videoer de tror du vil like, Instagram bruker disse ved å finne innhold som kan være interessant for deg, og flere andre sider bruker disse på hva de tror du vil like.

Som nevnt over er det algoritmer som styrer mye av det vi gjør på digitale plattformer. Hver gang vi trykker inn på noe, søker etter noe, deler noe eller ser noe, samler søkemotorer som Google data inn om oss. Det er på en måte vi havner inn i vår egen lille digitale boble uten å vite om det. Dersom man ønsker å unngå filterbobler, kan man velge å «surfe» på privat modus slik at nettleseren din ikke lagrer hva du har søkt på.

Hva er ekkokammer?

Bilde:dig2100.no

Det med at algoritmene skaper filterbobler som består av den informasjonen vi ønsker og finner interessante lignende informasjon, viser at man kan fort havne i et ekkokammer. Fenomenet ekkokammer er informasjon og synspunkter innenfor en gruppe som forsterkes. Det oppstår når mennesker deler, leser, og finner informasjon og meninger som vil hjelpe med å forsterke deres eget syn og meninger. I et ekkokammer sees det gjerne bort fra andres meninger, det blir lite plass for motstridende synspunkter. Et ekkokammer oppsøker andre likesinnede mennesker som har likt syn og meninger som du selv har.

Som nevnt disse fenomenene oppstår i større grad gjennom sosiale medier som Instagram, Facebook, Snapchat og søkemotorer. Over tid vil det skape ekkokammere som vil si at du kun får servert en side av saken som inneholder det du tidligere har likt på sosiale mediene.

Hva er konsekvensene av disse fenomener?

Filterbobler og ekkokamre fører med seg konsekvenser man ikke tenker over til vanlig, dette er med på å skape ditt eget «verden». Alt du kommer over og søker opp på nettet er kanskje ikke helt sånn det er. Disse konsekvensene påvirker også den digitale markedsføringen. Hvis du søker noe på Google, vil det samme du søkte dukke opp som reklame på en annen nettside. Hvis du søker noe på finn.no, kommer reklamer til å vises på andre nettsider også. Det er filterboblene som styrer hva du får opp i reklame, det er positivt for markedsføringen og bransjen det gjelder, men alle andre produkter og bransjer blir utelukket. På noen sider kommer det annonser der de «tvinger» oss til å se på produktet flere ganger, Youtube viser reklamer som du ikke kan hoppe over.

Bilde:Ndla.no

For å konkludere vil jeg si det er både positivt og negativt å bruke disse fenomener. Det er greit å få opp det man er interessert i, og få relatert informasjon opp på digitale plattformer basert på dine handlinger. Det som er negativt, er at du vet at det er så mye annet som blir utelukket som du ikke får med deg på grunn av disse fenomener. Det kan være viktig og meningsfylt informasjon som ligger der ute, som vi ikke ser fordi vi har ulike interesser, men som sagt «privat» modus kan være en løsning på det.

Kilder:

https://www.krokan.com/arne/

https://snl.no/filterboble

https://no.wikipedia.org/wiki/Ekkokammer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *