Influencer Marketing

Hei igjen 🙂

Da er påskeferien ferdig og det har vært en stund siden jeg har skrevet et blogginnlegg, men nå er vi tilbake med tredje del av Digital Markedsføring som blir ledet av Karl Phillip Lund. I denne modulen skal vi lære om e-varehandel, det er noe jeg selv synes er veldig spennende. Jeg gleder meg til å utvikle og lansere en nettbutikk, men i tillegg til det skal jeg også publisere blogginnlegg hver uke. Bloggen min i dag skal handle om influencere og influencer marketing, fordi jeg synes en influencer har en stor påvirkning på sine følgere til kjøp, synspunkt og endring.

Bilde fra:https://talkinginfluence.com/

Hva er en Influencer?

En influencer kan oversettes til «opinionsleder». En influencer kan være en som har innflytelse innen bestemt emne eller et samfunn. Influencere har ofte et stort antall tilhengere, folk følger deres råd og lytter når vedkommende snakker. I dag er det mange som kan regnes ut som influencere, fra en TikToker til en Hollywood-skuespiller kan regnes som influencer. I dagens samfunn er det lettere å bli en influencer gjennom sosiale medier. Nesten alle bruker sosiale medier i dag, fra ungdommer til eldre.

For bare 10-15 år siden var det ikke så lett å bli en influencer som i dag, før det var bare kjente skuespillere, artister eller andre større profilerte mennesker som kunne sees som influensere. Sosiale medier har gjort livet enklere for mange influensere, de publiserer bilder på Instagram, videoer på Youtube eller TikTok. Det er bare å skaffe seg mest mulig følgere på sosiale medier for å kalle seg selv en influencer. Kim Kardashian og Kylie Jenner er et eksempel på influensere som sosiale medier har gitt oss.

Bilde:https://www.influido.com/

Influencer Marketing

Influence Marketing, også kalt påvirkningsmarkedsføring, er en markedsføringskanal hvor man som merkevare benytter seg av mennesker med stor påvirkningskraft i digitale kanaler(unitedinfluencers.no). Lettere forklart handler det om at en bedrift samarbeider med en influenser som har evne til å påvirke sine tilhengere. Dette kan bedrifter gjøre ved å reklamere sine produkter gjennom den «influenceren».

Vi mennesker hører og stoler mer på mennesker vi liker eller følger enn hva bedrifter sier. Vi mennesker setter mer pris på meninger fra våre «idoler» sier, enn hva bedriften prøver å selge oss. Så derfor er det viktig for bedrifter å hente en stor influencer som har stort innflytelse på mennesker. Det er akkurat store bedrifter gjør også, Nike reklamerer sine produkter gjennom store kjente mennesker, et eksempel på det er Cristiano Ronaldo. Han har over 270 millioner tilhenger bare på Instagram, hvis han bruker et produkt fra Nike, da er det mange som vil ha det samme. Det har skjedd flere ganger, der Nike lanserer et produkt med Ronaldo, som blir utsolgt på noen få minutter.

Bilde:https://www.islamicpublishing.org/

For bedriften er det viktig å sette mål for hva de ønsker å oppnå med et samarbeid med en influencer, og de må velge riktig produkt for riktig influencer. Bedriften bør vite om influenserne sine følgere er innenfor det målgruppe de ønsker å selge til.

For å konkludere vil jeg si jeg selv ser på mange reklamer via «influencer» jeg følger på sosiale medier. De samarbeider med flere ulike bedrifter, både nye og eldre. Så gjennom disse influsenserne får jeg vite om nye bedrifter og merkevarer som fanger oppmerksomheten min. Hvis jeg liker et produkt, som min «idol» bruker eller reklamerer, så blir jeg mer interessert og kjøper det produktet. Så sånn sett fungerer Influencer marketing, og jeg tror det øker mer og mer.

-Amninder

Kilder:

https://ordliste.markedspartner.no/hva-er/hva-er-en-influencer/

https://www.islamicpublishing.org/kems.asp?gj=com&hl=en&shop=cristiano+ronaldo+nike+t+shirt&xi=4&xc=27&pl=&pr=65.99&you=0%27

https://www.influido.com/category/influencer-marketing/

1 kommentar

  1. Heisann Amninder 🙂

    Her synes jeg du har skrevet et veldig bra blogginnlegg.
    Jeg synes du legger frem konseptet på en veldig ryddig og fin måte.

    Husk også at tittelen på innlegget skal vekke interesse hos potensielle lesere, så den bør derfor være spørrende eller informativ 🙂

    Jeg synes at du får med deg mye viktig rundt konseptet men skulle gjerne sett at du nevnte den økende interessen for micro-influencere for en dypere refleksjon av emnet.

    Husk også at du forholder deg til chicago manualen når du kildehenviser:)

    Bra jobbet 😀

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *